Про земельну корупцію та боротьбу з нею

  Не секрет, що багато секторів державного адміністрування проникнуті корупцією. На жаль, це сумна українська аксіома. У лютому 2015 року я отримав пропозицію обійняти посаду голови Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру. Навіть у корупціогенному середовищі українського держуправління складно було знайти відомство з більш негативною репутацією, ніж колишній «Держкомзем». Це було ключовою, хоч і не єдиною причиною моїх вагань щодо вакансії. Тим не менше, я погодився і уже в перші дні роботи переконався, що ця репутація сформувалася не на порожньому місці.

  Ми розпочали з тотального кадрового перезавантаження: я обнулив усі кадрові рішення  та призначив відкриті кадрові конкурси на 557 керівних посад у Держгеокадастрі. Всі рішення про призначення приймалися, виходячи з рівня знань кандидатів, а не їх  зв’язків. Утім, як виявилося, високий рівень знань – не гарантія чесності і ефективності роботи. Уже в перші місяці після першої хвилі конкурсів нам доводилося оперативно визнавати  допущені кадрові помилки та розлучатися з деякими недобросовісними працівниками.

  До прикладу, 21 вересня я звільнив одразу 10 начальників територіальних органів відомства (неофіційно корупціонери потім називали цей день «чорний понеділок»).

  14 червня  2016 підписав десяток наказів на звільнення керівників районних управлінь і відділів в Дніпропетровській області (неофіційна назва – «чорний вівторок»). Це наймасштабніші кадрові одноразові чистки за всю багаторічну історію земельної служби.

  Та якщо ви мене запитаєте, що краще: некомпетентний і нечесний працівник або зовсім його відсутність, то я без вагань виберу друге.

  Але, не дивлячись на резонанс, це був більш ефектний, ніж ефективний захід. У структурі нараховується майже 10 тисяч працівників, а в заплутаній та бюрократичній системі земельних відносин неможливо спіймати за руку кожного корупціонера.

  Тому, на мою думку, боротьба з таким явищем, як корупція, має вестися у двох напрямах.

  Перший – це здійснення системних заходів, які унеможливлюють самі можливості для проявів корупції, виявлення лазівок для зловживань та їх перекриття. Ця робота – зона відповідальності керівника кожного державного відомства. Ми неодноразово повідомляли про кроки, які зроблені в цьому напрямі у Держгеокадастрі. Нагадаю лише декілька з них: впровадження електронних сервісів, щоб дистанціювати замовника послуги та чиновника, оприлюднення для громадського контролю 100% наказів щодо розпорядження землями, впровадження перевірки дотримання процедур шляхом продзвонів наших клієнтів – громадян.

  Другий напрям – діяльність правоохоронних органів з виявлення та попередження корупційних порушень. Повідомлення про затримання хабарників у тому чи іншому регіоні, про які періодично повідомляє НАБУ та інші профільні відомства, доводять, що ця робота ведеться на високому рівні. Між антикорупційним відділом апарату Держгеокадастру та Національною поліцією і СБУ є домовленість про поглиблення співпраці та обмін інформацією в рамках цієї боротьби. Я впевнений, що спільними зусиллями нам вдасться звести до мінімуму корупцію, яка в умовах важкого стану, в якому знаходиться держава, є злочином не тільки кримінальним, але й моральним.  Також  у цьому контексті є певний оптимізм у зв’язку із набуттям чинності новою редакцією закону про держслужбу і пов’язаним із цим підвищенням заробітної плати.

  Зі свого боку, ми перевіряємо всі сигнали про недобросовісність працівників відомства, а не кладемо їх у довгий ящик. Гаряча лінія Держгеокадастру (0 800 300 808), офіційне звернення, е-mail, мій особистий Facebook – громадяни можуть використовувати будь-який з цих каналів зв’язку, щоб повідомити про порушення в нашій роботі. Ми отримали в управління величезну, неоптимальноорганізовану структуру з катастрофічними фінансовими показниками окремих підприємств та інститутів, і при цьому наскрізь корупційну. Через півтора роки наполегливої роботи, втративши на цьому шляху сотню працівників, – як тих, що виявилися нечистими на руку, так і тих, які просто втомилися працювати на такому рівні напруги, – можу констатувати, що «Держкомзем» поступово трансформується в принципово нове відомство, орієнтоване на надання якісних послуг громадянам та нетерпиме до корупції.